Orkla Housecare mag de meest toonaangevende retailers binnen de DIY- sector tot hun klanten rekenen. Om meer online visibiliteit en vindbaarheid te creëren, hadden de retailers nood aan data over hun producten. Zij hebben de verschillende parameters zoals gewicht, lengte, breedte en materiaal van het product nodig om toe te voegen aan de webshop.
Om deze data te verkrijgen, werden de producten gefotografeerd, gemeten en gewogen in onze productfotografie studio en beschikbaar gemaakt voor de retailers. Hierbij was het van groot belang dat er werd voldaan aan de verplichte GS1 standaard zodat het gemakkelijker is om de productinformatie uit te wisselen tussen fabrikant en retailer.
Master Data Partners ging deze uitdaging met plezier aan.
Voor het dataluik gingen we eerst aan de slag met een overzicht van alle retailers. We namen contact met hen op om na te gaan welke productinformatie zij wilden ontvangen over het desbetreffende assortiment, zodat we op basis van hun noden de data konden verzamelen. End-of-life artikelen werden geschrapt uit de database.
Ondertussen documenteerden we ook hoe de retailers met Orkla data wouden gaan uitwisselen, want elke retailer doet dat op z’n eigen manier: sommige wisselen data uit via een datapool zoals GS1 of 2BA, andere via een open catalogus zoals EZ-base. Nog andere hebben een eigen leveranciersportaal of wisselen data uit gewoon via Excel.
Omdat de meeste retailers gebruik maakten van de GS1 datapool, maakten we de data met behulp van de ETL-tool van Qmica GS1 compatibel, zodat die makkelijk kon geïmporteerd worden in het GS1 portaal My Product Manager.
Voor het fotoluik stemden we met de retailers duidelijk af op welke manier de producten in beeld gebracht moesten worden. Zo kwamen we tot de conclusie dat we met een 3-tal foto’s per product, alle retailers tevreden konden stellen.
Dit alles voerden we uit onder goedkeurend oog van Orkla, die zelf ook regelmatig aanwezig was in onze data capturing studio. We coverden iets meer dan 1000 artikelen en hebben data gedeeld met een 15-tal retailers, waaronder Intergamma, Maxeda, Hubo, Bouwmaat, Bauhaus, Action, DGN, Hornbach, enz.
Gedurende de hele samenwerking stonden we ter beschikking van Orkla om al hun vragen te beantwoorden omtrent de verwerking van de verkregen data. We dachten daarnaast actief mee over mogelijke technologieën om de data op te slaan. Master Data Partners zorgde voor een totaalconcept waarbij Orkla van A tot Z werd ondersteund. Dit viel heel erg in de smaak bij Orkla.
‘Master Data Partners was een deel van het team en zorgde voor toegevoegde waarde. We werden altijd goed geholpen met extra onboarding of verzoeken die buiten de oorspronkelijke scope vielen.’ – Tomas Sutton, Marketing Manager, Orkla House Care
Master Data Partners zorgde ervoor dat elke partij met een positief gevoel verder kon. De klant werd volledig ontzorgd op gebied van fotografie, vastleggen van logistieke gegevens, input van data en delen van de gegevens met hun klanten. Door intensief met elkaar te blijven communiceren hebben ze zelf ook veel bijgeleerd en interessante inzichten verworven voor de toekomst.
‘Het was een plezier om samen te werken met Master Data Partners. De combinatie van jullie flexibiliteit, vakkennis en toegankelijkheid zorgde voor een zeer vlotte samenwerking.’ – Tomas Sutton, Marketing Manager, Orkla House Care
De samenwerking met Orkla mondde uit in een lange termijn relatie waarbij we toekomstige producten zullen blijven voorzien van nieuwe data, productfoto’s en specificaties. Daarnaast zullen we naar aanleiding van nieuwe versies van de datastandaard, om de drie maanden de database controleren en updaten waar nodig.
Ook op zoek naar een ontzorging op lange termijn?
Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.