Vandemoortele is heel wat meer dan de productie van mayonaise of frituurolie. Het Belgische bedrijf voorziet bijna heel Europa van voedingsproducten en beschikt ook over een eigen ‘bakery’ business line. Daar komt natuurlijk heel wat productdata bij kijken, en die blijkt tegenwoordig van cruciaal belang in de verkoop van producten, zéker in de zo gereguleerde voedselsector. Met hun data onder de arm, klopte Vandemoortele aan bij Master Data Partners en vond de ideale partner.

Partner met ervaring in GS1 onboarding gezocht

Helemaal in het begin werd bij Vandemoortele data uitgewisseld via een Excelbestand of via een web portaal. Die data bleek vaak niet kwalitatief genoeg, want moeilijk te controleren en te valideren. Het werd al snel arbeidsintensief en foutgevoelig om al die datastromen per leverancier en per klant apart te gaan beheren.

Daarom is men enkele jaren geleden in onder andere de Benelux, Duitsland en Oostenrijk begonnen met het uitwisselen van informatie via GS1. Dat is een centraal data uitwisselingsplatform, waarbij retailers en leveranciers afspraken hebben gemaakt over welke data er uitgewisseld moet worden. Het gaat bijvoorbeeld over logistieke gegevens, afmetingen, gewichten, ingrediënten, allergenen, enz.

Vandemoortele heeft nu geïnvesteerd in de PIM-oplossing van Salsify, en zocht een partner met expertise in GS1 en GDSN-projecten om GS1-compliant data uit te kunnen wisselen via hun eigen Salsify datapool.

Een partner die niet alleen meedenkt op het gebied van architectuur en strategie, maar ook de aansturing van de implementatieteams op zich neemt en de interne backoffice teams meeneemt in dit verhaal.

Een partner die best practices kan inbrengen en de teams kan trainen, zodat ook nadien het operationeel beheer in goede handen is. Die partner bleek al snel Master Data Partners te zijn.

“De expertise van Master Data Partners zorgde ervoor dat we in bekwame handen waren tijdens het hele traject en dat er opportuniteiten opdoken die wij eerst niet zagen.”
Vandemoortele

Een waaier aan services

Wij, bij Master Data Partners, gingen meteen aan de slag als verbindingspersoon tussen de verschillende interne teams (zoals IT, master data-afdeling of marketing) aan de ene kant, en de verschillende externe partijen (zoals Salsify PIM, de implementatiepartner Wunderman Thompson, GS1 en de klanten) aan de andere kant.

Er werd een projectplan met bijhorende milestones en fases opgemaakt, om dat vervolgens af te stemmen met alle partijen naar haalbaarheid toe. We stuurden ook de backoffice teams aan en daarnaast zorgden we voor de coördinatie tussen de verschillende landen.

Na afloop van het project voorzagen wij trainingen en opleidingen, inclusief de nodige documentatie en stappenplannen, zodat de mensen op de werkvloer niet aan hun lot werden overgelaten.

Aan uitdagingen geen gebrek

GS1 zorgt voor een wereldwijde “basis” standaard om productinformatie te delen, maar een uitdaging bleek het verschil tussen sommige landen. Lengte, breedte en hoogte zijn universeel, maar meer product-specifieke informatie, zoals bijvoorbeeld de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, kan verschillen per land.

We moesten er dus over waken dat het datamodel zó werd opgezet dat de behoeften van alle landen gedekt waren. Onjuiste of onvolledige data kan in de streng gereguleerde voedingssector leiden tot herwerkingskosten, boetes, maar ook tot reputatieschade of gezondheidsimpact bij de consument. Gelukkig hebben we bij Master Data Partners genoeg knowhow en expertise in huis om dergelijke uitdagingen het hoofd te bieden.

“Master Data Partners zorgde dat al onze data in lijn lag met de vereisten van GS1. De kwaliteit van onze data ging dan ook pijlsnel omhoog.”
Vandemoortele

Indrukwekkende datakwaliteit

De resultaten spreken voor zich!

Slechts enkele weken na de aanvang van het project kon Vandemoortele live gaan in België.

Dankzij de goede voorbereiding en alle inspanning op gebied van datakwaliteit, lag de vulgraad tussen maar liefst 93% en 97%! Om de datakwaliteit op dat peil te kunnen houden, ontwikkelden Master Data Partners en implementatiepartner Wunderman Thompson KPI’s en dashboards, waarmee interne afdelingen de data perfect kunnen monitoren en onmiddellijk kunnen ingrijpen wanneer de datakwaliteit naar beneden dreigt te gaan.

Deze ervaring namen we mee naar de go-lives van andere landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Nederland, waar het datakwaliteitspercentage zelfs nog een stuk hoger lag.

Binnen een tijdspanne van een jaar werden deze vier Europese landen bijna volautomatisch van GS1 product master data voorzien, en zijn trajecten gestart om verder te groeien in kwaliteit en automatisatie. Dergelijk vlotte go-lives zijn zelden gezien bij de Europese GS1 partijen.

Nu kijkt Vandemoortele naar een geconsolideerd Europees GS1 landschap, dat veel centraler kan aangestuurd worden.

Het succesverhaal van Master Data Partners en Vandemoortele smaakt duidelijk naar meer!

Neem contact op

Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.