Waarom bij de GS1 standaard aansluiten is een vraag die je eerst en vooral voor jezelf moet beantwoorden. Met Master Data Partners zijn wij een grote voorstander van data standaarden, omdat het gewoon makkelijk en efficiënter is om data uit te wisselen en alle betrokkenen spreken dezelfde taal. In de DIY sector wordt het door meer en meer retailers geëist en binnenkort is er geen ontsnappen meer aan. Maar hoe begin je hier dan aan?

High-level zijn er 4 stappen :

#1 Aansluit strategie bepalen

Eerst en vooral bepaal je de “aansluit”strategie : via welke datapool gaan we aansluiten, welke interface gaan we gebruiken, wie gaat mijn data ontvangen, maar ook : hoe zit dat proces dan in mekaar? Zit je data in een PIM gecentraliseerd of juist heel erg verspreid in verschillende systemen? Heb ik extra tools nodig om mijn data om te vormen naar de standaard (vb tekst versus picklijst waarden, decimalen met een komma versus met een punt enz)? In welk systeem en hoe ga ik de data onderhouden? Hoe ga ik om met een datamodel dat om de 3 maanden verandert?

#2 Assortiment indelen volgens GPC (Global Product Classification)

Vervolgens bepaal je welk assortiment je met GS1 wil gaan delen en moet je dit assortiment gaan klassificeren volgens de GPC.

#3 Data verrijking volgens GS1 standaard

Dan ga je de artikelen verrijken zodat minstens alle verplichte velden zijn gevuld. Hier loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat er gaps zitten tussen je eigen datamodel en dat van GS1. Indien nodig zal je dus je eigen datamodel moeten aanpassen of wijzigingsverzoeken indien bij GS1 om hun datamodel aan te laten passen.

#4 Retail specifieke data – leveranciersportalen

Tot slot moeten er eventueel nog acties ondernomen worden in de leveranciersportalen van retailers. Niet alle retailers zijn vandaag in staat om alle data via de datapool te ontvangen. Sommige retailers vragen ook nog data bovenop de standaard.

Wist je dat Master Data Partners je kan helpen bij elk van die stappen? Onze specialiteit is namelijk

  • De juiste aansluitstrategie te bepalen
  • Assortimenten in te delen in de GPC klassificatie
  • Data verzamelen (op basis van technische fiches, online zoeken, enz…). Wij kunnen ook zelf
    • Meten en wegen
    • Product foto’s nemen
  • Commerciële teksten schrijven in NL, FR, EN en DE
  • Data transformeren naar de data standaard, zodat je kan blijven werken met je eigen datamodel
  • Data opladen in leveranciersportalen van de retailers
  • Wijzigingsverzoeken voor je indienen bij GS1

O.a. Calodar, Eltra, Soudal, PGZ, Leifheit en Varo maken reeds gebruik van onze diensten!

Neem contact op

Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.