Sinds 2021 moet in de FMCG- en Foodservicesector aan elke productfiche een conform packshot gekoppeld worden. De doe-Het-Zelf, tuin- & diersector ontspringt de dans niet want ook hier verwacht men een packshot dat voldoet aan deze standaard. Wacht dus niet langer en doe snel een beroep op Master Data Partners. Wij zorgen namelijk voor kwalitatieve content, up-to-date data en packshots die jouw producten doen stralen.

De kwaliteit en cijfers kunnen beter

Het is in de FMCG & Foodservicesector sinds januari 2021 verplicht om elk product dat je via My Product Manager of GS1 GDSN uitwisselt te voorzien van een packshot van de basiseenheid. Maar als we kijken naar de cijfers van GS1, dé belangrijkste datastandaard in de B2C DIY en FMCG-markt, ziet de situatie er niet bijzonder goed uit.

Lichtpuntje is dat er reeds aan 60 % van deze FMCG  productfiches in My Product Manager een productafbeelding gekoppeld is. Tot zover het goede nieuws, want slechts aan 29 % hangt effectief een packshot en bij 32% van deze afbeeldingen is de naam niet opgebouwd volgens de internationale afspraken. Die naamgeving is belangrijk om achteraf snel en eenduidig de nodige kenmerken te kunnen identificeren.

Wanneer we kijken naar DIY, zien we dat 59% van de productfiches in My Product Manager een foto heeft en 48% een packshot. 65% Van deze foto’s heeft de juiste naam en slechts 38% heeft het vereiste TIFF-formaat.

 

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden. In e-commerce kan de klant het product niet uit het winkelrek halen om het eens goed te bekijken.”

Bo Pincket, GS1 Business Analyst FMCG & Foodservice

Zorg liever vandaag dan morgen voor de juiste packshots

Professionele productfoto’s zijn als een visitekaartje voor jouw producten. Je productfoto’s zijn het eerste dat klanten zien wanneer ze online producten opzoeken. Foto’s in 360° zijn daarom een must voor een optimale klantenervaring.

Je webshop voorzien van foto’s van lage kwaliteit bespaart op korte termijn misschien kosten, maar het komt de reputatie van je bedrijf niet ten goede. Ook bij ondersteunende processen naast het verkoopsproces, kunnen productfoto’s bijdragen tot een hogere return. Een magazijnier die tijdens het orderpicken een productafbeelding ziet heeft hiermee een visuele referentie ter controle, waardoor kostelijke retours vermeden worden. Een win-win!

“Een goed, mooi product in een slechte, lelijke verpakking zal wellicht minder verkopen. Zorg daarom ook bij zijn digital twin voor een correcte en volledige productfiche in combinatie met een aantrekkelijke productfoto.”

Tom Depoorter, GS1 Sector Manager FMCG & Foodservice

Master Data Partners to the rescue

Professionele packshots maken, betekent investeren in heel wat materiaal. Denk hierbij aan een professionele camera, lenzen, belichting en een krachtige computer met de juiste software om foto’s te bewerken. Wil je hier zelf liever niet aan beginnen en zoek je een partner om je hierbij te helpen?

Dat treft, want wij zijn gespecialiseerd in het efficiënt verzamelen, beheren én delen van productdata en beschikken over een in-house data capturing studio. Zo worden er, na het wegen en meten van de producten, kwalitatieve packshots gemaakt in het juiste formaat én met de juiste naamgeving.

Zo ben je meteen in orde met de GS1 standaard. De verzamelde data kan je vervolgens delen met de markt, om zo jouw klanten consistente, correcte en hoogkwalitatieve productinformatie aan te bieden. Dit resulteert in meer klantenvertrouwen, minder retourzendingen en een hogere omzet. Aarzel dus niet en geef jouw klanten de packshots die ze verdienen.

Heb je nog vragen over de nieuwe GS1 standaard? Wil je een kijkje komen nemen of vrijblijvend een test organiseren?

Vul dan het contactformulier onder aan de pagina in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

 

Neem contact op

Stel volledig vrijblijvend uw vraag en ontdek hoe wij u kunnen helpen.